معاون فرهنگی و اجتماعی گفت: پیوند دادن جامعه با دانشگاه یک الزام است و از این رو رفع بخشی از مشکلات در حوزه های مختلف مستلزم حساسیت بیشتر دانشگاه نسبت به مسائل پیرامون خود است.


دانشگاه نسبت به مسائل پیرامونی خود حساس باشد


به نقل از ایرنا دکتر غلامرضا غفاری شامگاه چهارشنبه در نخستین نشست شبکه ملی جامعه و دانشگاه در دانشگاه شهید چمران اهواز، با مروری بر تاریخچه نهاد دانشگاه در کشور گفت: در آغاز شکل گیری دانشگاهها، این نهاد مختص گروه نخبگان جامعه بود.

وی ادامه داد: در این گروه افراد طبقه ممتاز جامعه با دانشگاه سرو کار داشتند و بحث های این نهاد بیشتر نظری بود و کمتر وجه عملی را دنبال می کرد.

این مقام مسئول در علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه به تدریج حسب ضرورت، کارکردهای تازه تر و جدیدتری پیدا کرد، افزود: منشا این موضوع تغییرات و تحولاتی بود که در محیط پیرامون دانشگاه به وجود آمد و وجه عملی هم به دانشگاه اضافه شد.

غفاری بیان داشت: اما بعد از آن در تراز دیگری دانشگاه به نوعی یک سیستم مبادله ای و عمدتاً با نگاه اقتصادی پیدا کرد.

وی بر ضرورت حساسیت بیشتر دانشگاه نسبت به جامعه پیرامون خود کید کرد و گفت: بنابراین باید برای رفع بخشی مشکلات از بیرون از دانشگاه تقاضا داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه نباید فقط برای خودش باشد، گفت: حل مسائل تنها محدود به مسایل داخلی این نهاد نباشد زیرا همزمان با بیشتر شدن کارکردهای دانشگاه، انتظارات نیز از ما بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: به همان اندازه که دانشگاه برای تربیت افراد حرفه ای بر اساس رشته تحصیلی شان، مسئولیت دارد در مقابل دیگر انسان ها نیز مسئولیت دارد تا در کل شهروندان مطلوب تری داشته باشیم.

غفاری چنین دانشگاهی را یک دانشگاه اجتماعی خواند و افزود: با استفاده از نیروهای نخبه موجود می توان با رفع مشکلات، جامعه از کیفیت زندگی مطلوب تری برخوردار باشد.

وی حل مسائل مبتلابه جامعه را نیاز به استفاده از سیاستگذاری چندگانه دانست گفت: دانشی که در درون دانشگاه است باید چند رشته ای باشد به این دلیل که رفع این مشکلات و مسائل از طریق یک رشته قابل حل نیستند و به همین منظور نیاز است رشته های مختلف کنار هم قرار بگیرند تا مسائل را مورد واکاوی همه جانبه قرار دهند.

 

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در خصوص جایگاه کنکور استان خوزستان در بین دیگر استان های کشور، اظهارداشت: خوزستان به عنوان یک استان صنعتی باید رتبه بهتری در این زمینه داشته باشد.

غفاری خوزستان را نوزدهمین استان در رتبه بندی کنکور اعلام کرد و گفت: وضعیت آموزشی خوزستان نیز یکی از مشکلاتی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۷۲ هزار داوطلب خوزستانی در آزمون سراسری سال ۹۷ در تیرماه امسال شرکت کردند.

 

لارم به ذکر است این شبکه به منظور گسترش همکاری های مشترک در زمینه استفاده از ظرفیت های جامعه نخبگی و نظام دانشگاهی کشور برای بهبود و ارتقای نظام تصمیم سازی در سطوح استانی و ملی و در راستای افزایش نقش مردم در حل مسائل عمومی کشور و بهره مندی از ظرفیت نخبگان برای توسعه کشور تشکیل شده است.

__________________________________________________________________________

    • آمار بازدید:  امروز:138  این هفته:1875  این ماه:7133  امسال:76501